LUETTELO KATALOG CATALOG

avoinna ti-pe 12-20, la-su 12-18
puh. 09-6126 5714 fax 09-6126 5715

e-mail: info@lasipalatsi.fi

Romput myy:

 

Cd-rom on luonteeltaan ja ilmaisumuodoiltaan monipuolinen ja
vuorovaikutteinen, interaktiivinen media. Pakattu: maailma rompuilla
-näyttelyn romppujen valintaperusteena on ollut mm. sisällön laatu.
Monissa rompuissa vuorovaikutteisuutta on tutkittu ja toteutettu uudella tavalla. Näyttely esittelee myös uudesta mediasta kiinnostuneita nuoria tekijöitä ja tuottajia.

Olemme valinneet romput sen perusteella, miten hyvin ne edustavat
cd-romin historiaa, kustantamista (esim. Voyager) tai lajille ominaista interaktiivista käsikirjoitustapaa. Jotkut on valittu mukaan siksi, että ne ovat mielenkiintoisia dokumentteja uuden median kehityksestä (esim. Doors of Perception 1), tai siksi, että ne ovat nykytaiteilijoiden, kuten muusikkojen ja kuvataiteilijoiden, interaktiivisia töitä uuden median saralla.

Interaktiivisen "uuden median" - kuten cd-romien, dvd-romien tai
Internetin - sisältö pohjaa usein "vanhan median" keinoihin. Näyttelyyn onkin valittu sekä vanhoja että uusia nimikkeitä, joiden avulla jäljittää uuden median kehitystä: miten siitä on vähitellen tulossa todellinen UUSI MEDIA.

Uusmediateknologiaa on helppo valmistaa ja myydä, mutta vaikeampaa on tehdä uusmediateoksia, joiden muoto ja sisältö tarjoavat käyttäjälle sellaisia elämyksiä, joihin perinteinen media ei yllä. Hyvin monet cd-romit onkin suunniteltu kuin kirjat tai videodokumentit.

Uuden median ominaispiirteet avaavat kuitenkin aivan uusia käsitteellisiä mahdollisuuksia. Uusi media on vuorovaikutteista, se tarjoaa tiedonkäsittelymahdollisuuksia, mahdollistaa konevälitteisen kommunikoinnin ihmisten välillä (internet) ja siinä on audiovisuaalista voimaa. Lisäksi nämä ominaispiirteet kehittyvät teknisesti valtavalla vauhdilla, niin nopeasti, ettei meillä ole juuri aikaa sulatella edeltäviäkään saavutuksia!

Näyttely esittelee interaktiivisen median elinvoimaa, sitä
miten nämä tuotannot hyödyntävät mediateknologian ainutlaatuisia
mahdollisuuksia: luoda uusia sisältöjä, elämyksiä ja ympäristöjä
käyttäjälle, joka joskus voi ottaa sekä näyttelijän että käsikirjoittajan roolin.

Uusmedia on uutta teollisuutta. Mikä tuote myy? Uusi konsepti on
riskialtis, ainakin markkinointiväen mielestä. Tämä näyttely nostaa esiin myös kysymyksen näiden uusien tuotteiden jakelusta ja levityksestä. Esillä olevat cd-romit ovat paitsi katseltavissa - myös tilattavissa ja ostettavissa viereisestä kirjakaupasta.

Yves Bernard
yb@magic.be
www.magic.be/


NÄYTTELYLUETTELO

Actualizing the Virtual
Revue virtuelle
Ranska
Centre Georges Pompidou 1996

Actualizing the Virtual yhdistää innovatiivisella tavalla mediataiteen
teoksia ja viime vuosien kiinnostavimpia teoreettisia puheenvuoroja.
Materiaali kerätty pääosin Center Georges Pompidou -keskuksen seminaareista ja näyttelyistä.

An Anecdote Archive from the Cold War
G. Legrady
Unkari
Hyperreal Media Productions 1994

Mediataiteilija Legrady yhdistää oman elämäntarinansa kylmän sodan puitteisiin. Unkarista 6-vuotiaana perheensä mukana Kanadaan 1956 muuttanut Legrady on koonnut laajan, rakenteeltaan selkeän henkilökohtaisen arkiston kaitafilmeistä esineistöön (kirjeet, valokuvat, videot, kolikot, kirjat jne).

AntiROM
Iso-Britannia
AntiRom 1995

AntiROM on lontoolainen ryhmä taiteilijoita, jotka samannimisessä rompussa kokeilivat multimediailmaisun rajoja vuonna 1995.

Artintact 3
Ken Feingold - Perry Hoberman - Georges Legrady
Saksa
Zukunftmedia 1996

Kokoelma eri mediataiteilijoiden installaatioita tuotettuna cd-romille.
Ken Feingoldin JCJ-Junkman (1995) on miltei interaktiivisuuden parodia.
Näytölle ilmestyy vatsastapuhujan nukke, jota ympäröi alati vaihtuvien kuvien pyörremyrsky. Jos käyttäjä onnistuu klikkaamaan nappulaa, alkaa nukke puhua...
Perry Hobermanin The Sub-Division of the Electric Light (1996)
esittämässä ²Nostalgiakoneessa" katsoja liikkuu tilasta toiseen elokuva- ja diaprojektoreiden avulla: lopputuloksena runollisia audiovisuaalisia tarinoita.
Georges Legradyn Slippery Traces (1996) on 100 toisiinsa
assosiatiivisesti yhdistetyn kuvakortin kollaasi, aiheina mm. luonto,
tulevaisuus, teknologia ja sukupuoli.

Bar-Min-Ski: Consumer Product
Bill Barminski, Jerry Hesketh, Webster Lewin
USA
Consumer Productions 1994

Bar-Min-Skin tuotemerkit ja fiktiiviset tuotteet kommentoivat
kulutuskulttuuria. ²Se leikittelee ihmisen pakkomielteellä
kulutukseen.² (Wired Magazine)

Beyond
Zoë Beloff
Yhdysvallat
1996

Beyond pohtii leikillisesti filosofisen tutkimuksen henkeen teknologian, halun ja yliluonnollisen paradokseja: megafonia joka on irrottanut äänen ruumiista, valokuvaa joka on vanginnut sielun ja elokuvaa, joka on herättänyt kuolleet henkiin.

Book of Shadows
Simon Biggs
Iso-Britannia
Ellipsis London Ltd 1998

Nuoren, installaatioistaan tunnetun australialaissyntyisen taiteilijan teos, jonka avulla voi tutkia fyysisessä ja mediatilassa olevien taideteosten erilaisuuksia.
Sisältää teokset The Book of Shadows ja The Living Room sekä Biggsin töitä käsitteleviä esseitä.

Le Centre Georges Pompidou - La Collection
Ayshe Farman - Farmaian - Daniel Kapelian - Michel Jaffrennou
Ranska
Le Centre Georges Pompidou 1997

Kymmenkerroksinen virtuaalimuseo, jossa esitellään Pariisin Pompidou -keskuksen laajat taide-, muotoilu- ja videokokoelmat jokaiselta vuosikymmeneltä. Tutustu yli 300 taideteokseen - vaikkapa Giacomettin patsaisiin, Dubuffet´n installaatioihin tai Godardin elokuviin - ja runsaaseen arkistomateriaaliin (tekstit, valokuvat, elokuvat, videot, ääninauhat). Voit myös vierailla mm. Matissen ja Picasson ateljeissa.

Crusader - A Conspiracy in the Kingdom of Jerusalem
Emmanuel Olivier - Pascal Valty
Ranska
Index+ 1997

Ristiretkiin sijoittuva elokuvallinen seikkailupeli 1100-luvun lopun
Jerusalemista. Historiallisesti tarkat miljööt, runsaasti erikoisefektejä, animaatioita - melkein kuin eläisit itse elokuvaa. Musiikki Olivier Pryszlak.

Database of Experience - Idea-ON>!
Troy Innocent
Hollanti
Troy Innocent 1996

Australialaisen Troy Innocentin tietokoneanimaatiot ja multimedian rakenne murtavat perinteisen kaksiulotteisen käyttöliittymän. Innocent tutkii mediatilan estetiikkaa ja kommunikaation mahdollisuuksia.

Denshi-Lens Microscope Photographs Movies
Aya Fujimura
Japani
Digitalogue 1998

Löydä uusi perspektiivi maailmaan: katso muurahaisia ja hämähäkkejä, sammalta ja asvalttia, kalansuomuja ja kynnenpäitä - 50-6.000-kertaisina suurennoksina.

Doors of Perception 1
Netherlands Design Institute
Hollanti
Mediamatic 1994

Ajatuskokoelma mediasta - romppu, joka nykyhetken perspektiivistä valottaa kiinnostavalla tavalla lajinsa kehitystä sekä sisällön, puhujien että interaktiivisen suunnittelun kannalta.
Doors of Perception on mediakulttuurin keskeisiä konferensseja Hollannissa.
Romppu koostaa yhteen alan puheenvuoroja designin, tutkimuksen ja taiteen näkökulmista. - Virstanpylväs romppujen nuoressa historiassa!

The Encyclopedia of Clamps
Bill Barminski - Jerry Hesketh - Webster Lewin - Scott Arundale
Yhdysvallat
Consumer Productions 1997

Interaktiivisen tietosanakirjan parodiaa: täydellinen opas ruuvipihtien
syvimmästä olemuksesta. Ei mikään tavallinen ensyklopedia, vaan
en-psyko-pedia - yhdistelmä taidetta, huumoria, pelejä, ja pelkkää pihtiä.

Esineiden valtakunta - keräilijöitä ja kokoelmia
Hanna Haaslahti - Veli Granö
Suomi
Tarantella Zoom 1997 (valokuvateos Pohjoinen 1997)

²Kyllä me ollaan mietitty, että mitä hulluja me ollaan. Se on vaan niin mielenkiintoista, kädet vapisee kun näkee jotain, että ei kai vaan kukaan toinen vie sitä.²
Esineiden valtakunta on multimediateos Veli Granön valokuvaamista
keräilijöistä. Televisioita, perhosia, suolasirottimia, karhunkalloja...
Tutustu tarinoihin ja henkilöihin esineiden takana. Romppu sisältää osia lähes kaikista Esineiden valtakunta -teoksessa esiteltyjen keräilijöiden haastatteluista, otteita kokonaisuuteen liittyvästä dokumenttielokuvasta ja useita värikkäitä keräilijäesittelyjä.

Eve: The Music and Art Adventure
Peter Gabriel
Iso-Britannia
Real World Multimedia Ltd. 1996

Paratiisi on kadotettu. Maailma on hukkunut mutaan. Kulje mystisen, muuntuvan maiseman läpi, luo musiikkia, nauti taiteesta ja ratkaise arvoituksia. Etsi Eeva - ja tie Paratiisiin.
Peli yhdistää kuvan, äänen ja interaktiivisen performanssin, teemana
miehen ja naisen roolit ja sukupuolien väliset suhteet. Peter Gabriel on pyytänyt mukaansa ihailemiaan taiteilijoita: Helen Chadwick, Yayoi Kusama, Cathy de Monchaux ja Nils-Udo. "Olemme pyrkineet luomaan uusia tapoja yhdistää musiikin ja taiteen." (Peter Gabriel)

Family Files
Mari Soppela
Hollanti
Mediamatic 1998

Mari Soppelan omiin kotivideoihin ja kaitafilmeihin perustuva
interaktiivinen teos, jolla on selkeä, esteettinen muotokieli. Häät, matkat, lapsen syntymä ja koti kuvataan pienin, arkipäiväisin otoksin. Mari Soppela
elää ja työskentelee Amsterdamissa multimedian ammattilaisena. Family Files kuvastaa diasporamaista kokemusta Suomesta. Teoksen käyttöliittymä on kuin muistojen mosaiikki tai tapetti. - Kiinnostava yhdistelmä yksityistä ja yleistä.

Flying Letters
John Maeda
Japani
Digitalogue Reactive Book Series 2, 1996

"Lentävät kirjaimet" on Digitaloguen julkaiseman sarjan toinen "reagoiva kirja". Painettu sana on olemukseltaan staattinen keino välittää dynaamisia ajatuksia. Tällä rompulla painettu sana pannaan jatsaamaan! Flying Letters -rompussa kokeellinen graafinen suunnittelija, professorina Massachusettes Institute of Technology MIT:ssa toimiva John Maeda esittelee kymmenen erilaista dynaamista typografiakompositiota. Ensin lensivät linnut, sitten
lentokoneet - nyt myös kirjaimet!

Freak Show
The Residents
Jim Ludtke
Yhdysvallat
Voyager 1994

Freak Show on maailmankuulun The Residents-muusikkoryhmän animaatiota kaikille aisteille. Eläydy sirkuksen ihmeellisiin esityksiin ja kurkista kummajaisten kulissientakaiseen elämään!

Glenn Gould: The New Listener
Kanada
DNA Media Services 1998

Omaperäinen pianisti Glenn Gould hahmotteli aikoinaan kuulijalle
mahdollisuutta editoida haluamistaan musiikkiotteista aivan oman
tulkintansa. Tällä rompulla se on mahdollista Audio Kitin avulla. Mutta ennen kaikkea romppu on mahdollisuus tutustua Glenn Gouldin elämään ja taiteeseen multimedian kautta. Teos sisältää myös ennenjulkaisemattomia äänityksiä ja täydellisen diskografian.

Indian Music. An Interactive Guide to Hindustani Music
Intia
Magic Software 1997

Nauti vuosisatojen perinteestä - ajattomasta taiteesta, joka heijastaa intialaisen elämän joka puolta: syntymästä kuolemaan, uskonnollisista riiteistä vuodenaikojen vaihteluun. Romppu esittelee intialaisen musiikin tyylit ja instrumentit, merkkihenkilöt ja musiikin filosofiset taustat.

Le Livre du Lulu
Romain Victor-Pujebet
Ranska
Organa 1995

Kirjan sivuille ilmestyy yllättäen robotti Mnémo. Siitä alkaa tarina,
joka on täynnään tapahtumia ja tunteita. Mielikuvituksellinen ja runollinen satu, jota voi lukea, kuunnella - ja klikata. Soveltuu yli 5-vuotiaille.

Le Louvre - collection & palace
Dominique Brisson
Ranska
Montparnasse 1997

Louvren historiaa ja taidetta 4000 vuoden ajalta: Egyptin aarteita,
roomalaisten mestariteoksia, eurooppalaista taidetta 1200-luvulta 1800-luvun alkuun. Voit tutkia yksityiskohtaisesti vaikkapa Milon Venusta tai Mona-Lisaa - tai tutustua taiteilijoihin ja eri koulukuntiin. Voit myös luoda itsellesi oman mielikokoelmasi ja tehdä muistiinpanoja. Tekstien ja teosten tulostusmahdollisuus.

Midnight Play
Murielle Lefèvre
Japani
NHK Education Co 1998

Interaktiivinen kuvakirja, joka pohjautuu tsekkiläisen taiteilija Kvêta
Pacovskan piirustuksiin ja maalauksiin. Kieli- ja kulttuurirajat ylittävä,
ennaltamäärittelemätön tarina, joka perustuu väreihin, muotoon ja
musiikkiin. Voit valita mm. romanttisen, koomisen tai vaikkapa akrobaattisen tarinan. Helppo ja hauska - vintiöstä vaariin. -
Tsekkiläis-ranskalais-japanilaista yhteistuotantoa.

Mission Sunlight
Ranska - Japani
Index+ 1998

Kolmiulotteinen pelinomainen seikkailu Vincent van Goghin maalauksissa.

Musée de l´Ermitage
Ranska
Montparnasse 1998

Virtuaalinen vierailu Pietarin Eremitaasissa. Yli 200 taideteosta: antiikin aarteita, veistoksia ja aikamme mestarien maalauksia. Tutustu myös palatsin historiaan Pietari Suuren ajoilta nykypäivään.

Musée d´Orsay
Dominique Brisson
Ranska
Montparnasse 1996

Tutustu museoon tilallisen käyttöliittymän avulla: voit siirtyä huoneesta toiseen ja valita minkä tahansa taideteoksen, josta haluat enemmän tietoa.
Kokoelmat 1800-luvun puolivälistä tämän vuosisadan alkuun esittelevät mm. Monet´n, Gauguinin, Van Goghin ja Klimtin mestariteoksia. Rompun laajat taidehistorialliset taustatiedot, maalausten zoomausmahdollisuus ja mm. veistosten katselumahdollisuus eri kulmista tekevät virtuaalisesta
vierailustasi museossa elämyksen.

Passagen
Ellard Graham - Stephen Jonhstone
Iso-Britannia
Ellipsis London Ltd. 1998

Andrew Benjaminin jalanjälijillä kulkevan Passagen multimediateoksen hypertekstin polut vievät käyttäjänsä Pariisin, Lontoon ja Berliinin maisemiin. Kaksi brittitaiteilijaa kuvaavat tekstein, kuvin ja rakentein suurkaupunkien labyrinttejä, ja kulkevat alakultuurien kohtauspaikoista turistinäkymien valokuviiin. Passagenissa yhtyvät elokuvaa edeltäneen panoraaman vaikuttavuus ja postvalokuvan digitaalisen rakenteen
mahdollisuudet.

P.A.W.S - Personal Automated Wagging System - A Dog Simulator
Domestic Funk Products
USA
Voyager 1995

Tämän rompun avulla voit kokea, mitä on koiran elämä. Etsi luu. Kätke se. Kaiva se ylös. Jahtaa kissoja - tai uneksi koiran unta. - Ihastuttava animaatio ja upeat ääniefektit tekevät rompusta sellaisen, ettet voi pitää tassujasi kurissa! Yli 4-vuotiaille, ja kaikille koiranystäville iästä riippumatta.

Le Petit Prince
Romain Victor-Pujebet
Ranska
Gallimard 1997

Antoine de Saint-Exupéryn rakastettu Pikku prinssi interaktiivisena
animaationa. Pääset tutustumaan myös kirjailijan elämään.

Le Plus Beau Musée du Monde
Ranska
Gallimard 1999

Maailman kaunein museo esittelee 170 mestariteosta 70 museosta ympäri maailmaa. Kolme tuntia elävöitettyä kuvaa, runsas tietopaketti taidehistoriaa, hakusanasto ja pelejä. Koko perheen taidepaketti.

Poetry in Motion
Ron Mann
USA
The Voyager Co. 1992

Elävää runoa 24 huippurunoilijalta. Rompulla esiintyvät mm. Allen Ginsberg, Charles Bukowski, John Cage ja Tom Waits. ²Runo ei enää ole kirjoitettua sanaa, vaan puhutun sanan energiaa.² (Allen Ginsberg)

Poika
Tuomas Honka
Suomi
Edita 1998

Poika on digitaalinen albumi vuosikymmenien takaa, tarina Tuomas Hongan lapsuudesta ja nuoruudesta, kolmen sukupolven elämästä Pohjois-Suomessa.
Multimedian runkona on Lauri Hongan mustavalkovalokuvaus. Lapsuus välittyy lehtileikkeiden, musiikin ja henkilökohtaisen materiaalin kautta. Myös runsaasti kaitafilmi- ja videomateriaalia sekä autenttisia ääniä. Poika on viihteellinen ja nostalginen annos lähihistoriaa.

Puppet Motel
Laurie Anderson
Ranska
Voyager 1995

Monitaiteilija Laurie Andersonin Puppet Motel on cd-romin historian
klassikko, jossa yhdistyy pelinomaisuus mielikuvitukselliseen visuaaliseen ja äänelliseen ilmaisuun. Tietyssä mielessä Puppet Motel esittää kysymyksen interaktiivisuudesta: onko käyttäjä sätkynukke vai narujen vetäjä?

Pygmées, Peuple et Musique
Simha Arom - Serge Bahuchet - Alain Epelboin - Susanne Furniss - Henri
Guillaume - Jacqueline MC Thomas
Ranska
Montparnasse 1998

Romppu esittää pygmien kulttuuria musiikin, tarinoiden ja arjen kautta. Yli 600 valokuvaa ja videota 50-luvulta alkaen, 18 animoitua tarinaa - ja yli tunti pygmien musiikkia, jota voi säveltää myös itse.

The Reactive Square
John Maeda
Japani
Digitalogue Reactive Book Series 1, 1994

"Reagoiva neliö" on Digitaloguen julkaiseman sarjan ensimmäinen "reagoiva kirja", John Maedan luoma kaunis julkaisu, formalistinen kokeilu multimediasta muunneltavana grafiikkana. Sen innoittajana on ollut venäläisen suprematistin Kazimir Malevichin maalaukset. Kirja sisältää Maedan esseen ja ohjelman, joka reagoi tietokoneen mikrofonin kautta saamiin ääniin.

Rehearsal of Memory
Graham Harwood
Iso-Britannia
Artec and Bookworks 1996

Graham Harwood teki taiteilijaresidenssin Ashworthin mielisairaalan
suljetulla osastolla. Rehearsal of Memory on potilaiden kanssa toteutettu teos, jossa ruumiin haavat, tatuoinnit ja erityispiirteet johdattavat koskettaviin tarinoihin lapsuudesta, väkivallasta, arjesta ja elämästä sairaalan sisä- ja ulkopuolella.

Renzo Piano - An Enhanced Interview
Fulvio Irace
Hollanti
Archizone/Nuova 1997

Tyylikäs, Amsterdamin satama-alueella sijaitsevan NewMetropolis -tiede ja teknologiakeskuksen suunnitelleen italialaisen arkkitehdin, Renzo Pianon haastattelu. Sisältää runsaasti piirustuksia, videoita ja QuickTime-panoraamakuvia. - Englanninkielinen tekstitys.

Reternity
Andreas Murray (toim.) - Jacob Senneby
Ruotsi
Futurniture Publishing 1998

Linjakas romppu 1900-luvun muotoilusta, jonka taustalla on ruotsalaisen Torbjörn Lenskogin mittavan esinekokoelman pohjalta tehty näyttely Moderna Museetissa. Reternity esittelee 100
design-tuotetta quicktime-panoraamoina, jotka muuttuvat lähes
käsinkosketeltaviksi. Runsaasti lähikuvia, haastatteluita, taiteilijoiden teoksia ja elokuvakatkelmia.
Erinomainen niin muotoilun kuin multimedian opetukseen.

Le Senegal de Youssou N´Dour
Gérard Schmidt
Ranska
Organa L.L.C

Laaja annos Senegalin historiaa, taidetta ja kulttuuria - ja Youssou
N´Dourin musiikkia. Mm. konserttitaltiointien, laulujen tekstien ja
haastattelun lisäksi rompulle on rakennettu interaktiivinen studio, jossa voit miksata N´Dourin musiikkia uudelleen ja nähdä eri instrumenttien sointikulut. Voit myös soittaa itse kolmiulotteisella soittimella ja osallistua senegalilaiseen rumpu-workshopiin.

ShiftControl
AudioRom
Iso-Britannia
Audiorom/Digitalogue 1998

Käyttäjä luo itse musiikkia erilaisten graafisten käyttöliittymien avulla. Eräänlainen virtuaalisekvensseri.

Sokrates
Pekka Himanen
Suomi
WSOY 1998

Sokrates on palannut Haadeksesta ja saapunut nykypäivän Helsinkiin vain päätyäkseen tyrmään murhasta syytettynä. Pekka Himasen käsikirjoittama
strategiapeli antaa käyttäjälleen mahdollisuuden pelastaa tai surmata
Sokrates. Tämän jälkeen pelaaja valitsee platonistin, kristityn, skeptikon,
marxistin, ateistin tai eko-filosofin näkökulman. Haastava peli, joka
johdattaa laajaan filosofian ja historian henkilöiden kavalkadiin.

Son of a Bitch
Marita Liulia
Suomi
WSOY 1999

Son of a Bitch on tutkimusmatka maskuliinisuuksiin ja miesten elämään.
Marita Liulian edellinen teos, Ambitious Bitch, käsitteli feminiinisyyden ja feminismin teemoja. SOB on visuaalinen ja mukaansatempaava teos luomakunnan kruunusta. Sen värikkäät panoraamat ja hyvin ohjatut henkilöhahmot johdattavat käyttäjää teatterin, pelin ja ensyklopedian keinoin suomalaisen
mediataiteen merkkiteoksen maailmassa.

Stories from the Warsaw Ghetto
Ranska
Montparnasse 1997

Romppu, joka avaa ikkunan yhteen toisen maailmansodan aikaisista tragedioista: Varsovan ghettoon, juutalaisten eristämiseen omaan kaupunginosaansa, sen piiritykseen ja lopulta tuhoamiseen.
Gheton arkipäivästä ja tapahtumista kerrotaan yhdeksän henkilön ja heidän erikoislaatuisen kohtalonsa kautta. Tuhoutunut juutalaisten kaupunginosa on rekonstruoitu uudelleen karttojen ja kolmiulotteisen mallinnuksen avulla.

A Stroll in 20th Century Art
The Foundation Marguerite and Aimé Maeght
Pascale Bastide - Yves Bernard - Patrick Hébrard - Patrick Pleutin
Ranska
Grolier Interactive Europe 1995

Keräilijä- ja mesenaattipariskunta Marguerite ja Aimé Maeghtin
ainutlaatuiset taidekokoelmat ja taiteilijatarinat tältä vuosisadalta.
Romppu ohjaa kävelylle heidän Nizzan lähellä sijaitsevaan museoon ja taideteospuutarhaansa, jossa on mm. laajat Giacomettin ja Mirón kokoelmat.
Laaja hakusanasto.

Tap, Type, Write
John Maeda
Japani
Digitalogue Reactive Book Series 4, 1998

John Maedan henkilökohtainen audiovisuaalinen kunnianosoitus jo lähes unohdetulle kirjoituskoneelle: "En tule koskaan unohtamaan kirjoituskoneen näppäinten musiikkia, sitä kilkettä ja kalketta, tai metallivasaroita jotka iskeytyivät paperille, saati repaleisen nauhan mekaanista kiemurtelua."

The 3rd Biennale d´Art Contemporain of Lyon
Interactive Interviews and Documents
Jean-Louis Boissier
Réunion des Musées Nationaux

Elokuva ja televisio ovat saaneet seurakseen virtuaalitodellisuuden. Tämä romppu esittelee haastatteluin ja interaktiivisten dokumenttien avulla 63 uutta teknologiaa ja liikkuvaa kuvaa hyödyntävää taiteilijaa. Taiteilijat kertovat teostensa synnystä ja suhteesta katsojaan sekä elokuvan merkityksestä heidän töilleen. Teoksiin voi tutustua interaktiivisten dokumenttien ja niiden sisältämien simulaatioiden avulla.

Urban Feedback
Greenfield Rollestone
Iso-Britannia
Research Publishing Ltd. 1997

Modernin kaupungin kaoottisen energian inspiroima romppu, peli jossa siirrytään kuvakollaasista toiseen. Matkat Lontoon ja Amsterdamin kaduilla ovat inspiroineet tekijöitä luomaan uuden, abstraktin ja digitaalisen kielen. Äänet, kuvat ja teksti muodostavat sarjan urbaaneja unitiloja.

Versailles 1685
- A Game of Intrigue at the Court of Louis XIV
Ranska
Réunion des Musées Nationaux 1996

Peli, jonka avulla voit tutustua menneeseen maailmaan, aurinkokuningas Ludvig XIV:nnen hoviin Versaillesissa, Ranskassa. 25 tuntia peliä kolmiulotteisessa tilassa - ja samalla annos ainutlaatuista arkkitehtuuria, maalaustaidetta ja musiikkia, historiaa ja ajankuvaa.

The Violin
E. Jaeger - F. Laurent - J-M. Molkhou
Ranska
Montparnasse 1998

Täydellinen matka viulun maailmaan: säveltäjiin, rakentajiin, soittajiin ja teoksiin. Yli kolme tuntia musiikkinäytteitä.

Alkuun -> Luettelo ->